Halloj! Long time no see. Men nu när min tenta äntligen är över så har jag tid att blogga. Som ni säker märker så har jag valt att ta bort lösenordsskyddet på min blogg, då jag tänkte göra den mindre privat och mer om mode, skönhet etc. 
 
För att kicka igång våren med en rivstart har jag förberett lite stilinspo. Återigen (som alltid med mig) har jag delat in vårens trender och looks i olika stilar, lätta att härma efter. Ofta brukar "trendrapporter" vara otydliga och kan helt enbart ägnas åt en färg. Jag tänker att det roligaste är att få lite stilikoner och inrikting att gå efter. Först ut idag är POWER LADYN. Ni ser henne glida ut ur en uber i DC, leda en konferens eller helt enkelt är hon kanske du! Oavsett så har powerladyn en avskalad, praktisk, professionell men elegant look. Jag ser stora stilikoner här i alla från Bees favvo Olivia Pope (karaktär i tv-serien Scandal), prinsessor och drottningar världen över, klassiska stilikonen Jackie Kennedy eller kanske bara de fashionabla business-kvinnorna du ser på stan emellanåt. 
 
 
Efter att ha googlat runt i evigheter på Olivia Pope så blev detta lite av en favorit-outfit (trots att man inte ens ser nedre hälften). Men jag tycker att denna look summerar mycket av vårens business-ladys stil och färgskala. Det är all about pastels och enkelhet. Kappa från Karl Lagerfeldt, Byxor från Patricia Pepe, Väska från Ralph Lauren, Skor från Filippa K, Armband från Snö, Örhängen från Charlotte Bonde. 
 
 
Ytterligare en Olivia Pope-look. Här tog jag inspiration från de väldigt klassiska siluetter som visas i bilderna. En poncho är dessutom ett utmärkt plagg till våren: det värmer men du slipper oftast att svetta. Poncho från Esprit, Klänning från Even & Odd, Väska från Ralph Lauren, Örhängen från Snö, Armband från Snö, Skor från Zara. 
 
 
Nämen, vi kör väl på med en Oliva-outfit till säger jag. Här är en laid back, mysig hemmaoutfit. Detta är vad jag skulle bära hemma om jag inte hade katter (pga klösrisk). Allt är löst, bekvämt och luftigt men fortfarande stylish. Byt inneskorna mot höga boots och släng på en kavaj eller kappa så kan det även funka som ute-outfit. Byxor från H&M, Blus från Zara, Inneskor  från Flattered, Halsband från Snö. 
 
 
En sista Olivia Pope-look kommer här, denna gång en festoutfit (om man nu mot all förmodan har en fest att gå på som kräver långklänning). Klänning från Young Couture by Barbara Scwartzer, Skor från Zara, Örhängen från Caroline Svedbom, Armband från Sophie by Sophie, Väska från Menbur. 
 
 
    
När våren sen börjar lida mot sitt slut (ni vet de där ljuvliga veckorna i maj då man kan gå barbent) så skulle jag tolka denna stil lite såhär. Kjol från H&M, Poncho från Comma, Linne  från Rosemunde, Armband från Miss Beatrice, Skor från Buffalo, Väska från By Malene Birger. Popes stil, i likhet med exempelvis många kungligheter, är en mycket naturfärgad skala. Till vinter och höst är det mycket svart, brunt och navy medan vår och sommar är beige, vitt, puderrosa. 
 
 
Ytterligare en simpel look, Kappa från Dorothy Perkins, Skjorta från Ralph Lauren, Byxor från H&M, Skor från Guess. 
 
 
 
För att få in ett litet element av färg i denna annars ganska ljusa och enfärgade look är genom accessoarer, som här genom smaragdgröna smycken och roséguldiga skor. Klänning från Love, Trenchcoat från New Look, Skor från Steve Madden, Väska från Valentino, Armband från Pipol.S Bazaar, Örhängen från Caroline Svedbom. 
 
 
Och till sist, för den som ändå vill ha en liten klick extra av färg så har vi den här looken. För att bibehålla den svala och eleganta trenden kan man välja att lägga till lite burgundy eller smaragdgrönt som en accentfärg. Kungsblått skulle även det kunna fungera. Men i sann Olivia Pope-anda kan sägas att vinter och höst består av murriga härliga jordfärger som brunt, navy, svart och grått medan vår och sommar mest består av riktigt ljusa pasteller. Denna look består av Klänning från Kilian Kerner, Väska från Valentino, Scarf från Ralph Lauren, Solglasögon från Prada, Armband från Snö, Skor från Buffalo. 
 
 
Med det så tackar jag och säger godnatt! Hoppas att någon kan dra lite inspo härifrån. Detta är som sagt väldigt inspirerat av just den Tv-look som Olivia Pope har. Självfallet är det svårt att pull off några av dessa looks till vardags i Sverige (kanske främst för att vi inte har så tydlig klädkod på arbetsplatser etc). Men jag anser ändå att vissa yrkesgrupper har hårdare krav på klädsel. Exempelvis lärare, chefer, receptionister etc. brukar ha krav på "anständig" och professionell klädsel. Där tänker jag att dessa tips kan passa väl in. Imorgon tänkte jag titta lite närmre på andra vårtrender. 
 
 
 
 

1 kommentarer

Mini

20 Mar 2015 12:42

I LOOOOVE IT! Suuupersnyggt upplägg och såå fina saker! Gör en Emmy-edition! Ja! Haha, gud vad kul det skulle vara

Svar: Yeeeeah, I will! :D
lifeofkate.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej