Efter ett samtal i skolan med Emmi så lovade jag att jag skulle lägga upp en liten tutorial på hur jag brukar färganalysera. Självfallet går inget upp mot att gå till ett proffs, eller om jag skulle kunna se personen i direkt dagsljus och testa olika färger, men här är några enkla tips man kan börja med i vilket fall. Oftast kan en stabil grund ge något att bygga på färgmässigt. 
 
De första tipsen jag har är mest gångbara när det kommer till smink och smycken. Men sanningen är denna, oavsett vad modemänniskor tycker, så är en bra foundation och rätt smink det som avgör det mesta. Har du sminkat dig rätt brukar de flesta färger kunna funka. I vilket fall. 
 
En vanlig fördom som de flesta har är att det är hudfärgen som avgör, vilket är helt fel. Du kan ha en mörk hudfärg men samtidigt en kall hudton, eller en ljus hudfärg men varm hudton. Oftast är det den här missuppfattningen som gör att man väljer fel färger, t.ex. "Jag är ju blek, så jag har en kall hudton och väljer därför kalla färger". HELT fel. Jag, som en gång fick en komplimang för att jag var "den vitaste människan jag någonsin sett, som en porslinsdocka... eller en vampyr" har t.ex. en neutral hudton. Jag kan använda färger från båda skalor, ha både silver och guldsmycken, men tenderar att passa bättre i varma toner på kläderna. Sen ber jag att få påpeka att någon med en solbränna kan bära i princip vilka färger som helst. Så var det sagt. Haha. 
 
Nu kör vi igång. 

Det finns tre typer av hudtoner (självfallet ganska generaliserande): Kall, Neutral och Varm. 
 
1. Kall hudton. 
 
En person med kall hudton har ofta blå eller nästan lila vener. 
 
Tänk på att venerna är olika synliga på olika personer, men ofta kan det hjälpa att kliva ut i dagsljuset för att se ordentligt. Om du har tydligt blå eller en lilaaktig färg på venerna har du med största sannolikhet en kall hudton. 
 
En person med kall hudton blir oftast röd när den solar, även de med kall hudton som blir bruna blir oftast först röda och sedan bruna. När du tittar på huden i direkt solljus kan den framstå som att den har lite blå lyster. Du passar bättre i silver än i guld.
 
Ofta har personer med kall hudton uppfattningen att de inte klär i starka färger, utan bör hålla sig till neutrala, svala. Tvärtom, en person med sval hudton kan se smashing ut i en riktigt stark färg, så länge den är KLAR. Det viktiga med en kall hudton är att färgen är så klar som möjligt, alltså inte bruten och djup. Med det sagt så kan en person med kall hudton ofta rocka pasteller med en isig underton. T.ex. Isblått, isrosa och isgult kan se fantastiskt ut, medan "baby" nyanserna inte passar lika väl. Det måste alltså finnas en svalka och klarhet i färgerna för att passa din hudton. 
 
En person med en kall hudton har dessutom ofta en viss röd lyster i huden, t.ex. en naturlig rodnad på kinderna. Du bör om du har en kall hudton välja en foundation med en röd underton, då en gul kommer få dig att se ut som en morot. 
 
2. Neutral hudton
 
En person med neutral hudton har ofta blå-gröna vener. 
 
 Detta är den hudton jag själv tillhör. Ofta är det så att om det är vääääldigt svårt att avgöra vilken färg venerna har, så tillhör du en neutral hudton. Som på bilden här ovan då venerna längst ner är klart gröna för att sedan nästan bli lila upptill. Mina egna vener sportar en härligt turkosgrön ton. yay!
 
En person med en neutral hudton har oftast varken rodnad i hyn eller gulaktiga fält. Här kan jag också räkna in mig själv. Mitt ansikte är BOKSTAVLIGEN som ett vitt blad. Jag måste ha rouge eller bronzer för att få upp någon färg. Ofta har en person med neutral hudton svårt att få färg, men brukar gå från rödbränd till svagt gyllenbrun snarare än en bränna med röd lyster. Om du har neutral hudton passar du i både silver och guld och hyn har en lite grönaktig lyster om du tittar på den i direkt solljus. 
 
Det finns många fina fördelar med en neutral hudton: exempelvis att du kan bära både varma och kalla färger, silver och guld etc. Å andra sidan måste du ofta prova dig fram. T.ex. händer det ofta att det är svårt att hitta smink i rätt ton, då det ofta blir för rött eller för gult och mer ofta än sällan kan en klar färg passa medan en annan ser hemsk ut. T.ex. passar jag själv oftast bra i alla nyanser av blått, kan bära klar-orange men inte dov-orange medan jag som motsats passar bra i dov-rosa men inte klar-rosa. Spännande. 
 
3. Varm hudton.
 
Om du har en varm hudton har du istället ofta gröna eller olivfärgade vener. När du solar blir du gyllenbrun och har svårt för att bränna dig. En person med varm hudton passar ofta i guld men inte i silver och huden har en gulaktig lyster i direkt solsken. Om du har en varm hudton bör du välja en foundation med en gul underton istället för röd. En person med en varm hudton har sällan rodnande områden, men kan istället ha gula fläckar. Du med en varm hudton passar bäst i varma färger. 
 
Även här finns många fördomar, exempelvis att "varma färger" måste innebära jordfärger, vilket inte stämmer alls. Såhär är det:
 
Kalla färger är färger som har blått i grunden, medan varma färger har gult i grunden. Detta gör att kalla färger oftast kan framstå som klarare eller starkare, medan varma ofta framstår som dovare. En person med kall hudton klär exempelvis bra i smaragdgrönt (som är en rätt mörk färg) medan en person med varm hudton passar bättre i mossgrönt. 
 
 
Du kan alltså bära i stort sätt samma färg, men med aningen olika nyanser. Det finns alltså generellt inte några färger som är "off limits" utan det handlar snarare om att välja rätt nyans. Jag tänkte exemplifiera detta med lite bilder.
 
 
Om du t.ex. vill bära en pastellfärgad rosa klänning bör du med KALL hudton välja en isigt rosa färg som Anne Hathaway, medan du med VARM hudton bör välja en rosa med lite persikonyans i sig. 
 
 
 
Om du istället vill rocka pastellblått bör du med KALL hudton välja en isblå eller duvblå nyans....
 
Medan du med varm hudton bör välja en lite mer turkos-aktig nyans.
 
Om du istället vill ha en mörk färg, exempelvis lila bör du med en kall hudton satsa på en svalare lila med en blåaktig lyster....
 
 
Och du med en varm hudton bör välja en fyllig lila med dragningar åt det röda hållet. 
 
 
 
 Om du istället vill bära smaragdgrönt ska du med kall hudton välja en klar och stark smaragdgrön medan du med en varm hudton bör satsa på en dovare och mer mättad smaragdgrön. 
 
Vad jag ville visa med detta är att man egentligen kan bära snarlika färger, men med små nyansskillnader som kan vara helt avgörande för hur de lyfter fram din hudton. 
 
Sen är det ju mer som spelar in än bara hudtonen, t.ex. hårfärg, kroppsform, hållning, personlighet, ögonfärg, ansiktsform etc. men det tar vi en annan gång, haha. 
 
Såååå, vilken hudton tror ni att ni tillhör? 
 

1 kommentarer

Anonym

26 Feb 2015 11:12

Haha nu kommenterar jag för fullt här! Men superbra guide, hur sjutton har du lätt dig allt det här?! Nu vet jag dock varför alla mina persikofärgade kläder suddar ut mig totalt haha :D

Svar: Hahaha, men vad bra, då kunde jag bidra med något! Mmm, tror du skulle passa bättre i isrosa. Jag kan inte heller ha persikofärgat, vilket suger då jag älskar den färgen
lifeofkate.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej